همه انسان‌ها میل به زیبایی دارند و دوست دارند که همیشه زیبا و جذاب به نظر برسند. داشتن صورت و ظاهری زیبا نه تنها باعث رضایت درونی می‌شود بلکه اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش می‌دهد. زیبایی ظاهری در صورت نمایان می‌شود، اما متأسفانه بعضی از افراد به دلایل متفاوتی روی صورت خود، لکه‌های سیاه، کک و مک، جای زخم و ناهمواری‌های دیگری دارند که باعث نارضایتی آنها از پوست صورت خود شده است، در چنین وضعیتی است که باید به روش‌های درمان لک صورت پناه برد، اما این روش‌ها تا چه حد مؤثر هستند؟ با اینکه امروزه کرم‌های ضد لک ایرانی و خارجی بسیار متنوعی در بازار موجود است اما همه آنها خوب نیستند و حتی ممکن است با ایجاد حساسیت پوستی، برای شما خطرناک نیز باشند.

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی روش‌های درمان لک صورت بپردازیم و همچنین به سوال «آیا لک صورت درمان قطعی و سریعی دارد؟» با ما همراه باشید.

انواع لکه‌های صورت

    کک و مک

کک و مک رایج‌ترین لکه‌های صورت هستند. این لکه‌ها به صورت نقاط قهوه‌ای رنگ اطراف بینی، زیر چشم و روی گونه ظاهر می‌شوند. علت اصلی ایجاد کک و مک روی پوست، قرار گرفتن زیر نور شدید خورشید است. کک و مک معمولاً روی پوست‌های روشن ایجاد می‌شود و هر نقطه‌ای از بدن که در معرض اشعه خورشید باشد را درگیر می‌کند. به نظر می‌رسد که بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد کک و مک، استفاده از کرم ضد آفتاب باشد.

    آکنه

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که می‌تواند به صورت جوش، جوش‌های سرسیاه یا سرسفید روی صورت و دیگر نقاط بدن ظاهر شود. آکنه زمانی ایجاد می‌شود که سبوم (روغن)، باکتری‌ها یا فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند. گاهی اوقات آکنه می‌تواند لکه‌های تیره، لک‌های پوستی یا زخم بر روی پوست به جا بگذارد. تصور می‌شود. علت ایجاد آکنه تغییرات هورمونی و استرس است زیرا اضطراب بیش از حد تولید سبوم آکنه را بدتر می‌کند.

    هیپرپیگمانتاسیون ( Hyperpigmentation)

هیپرپیگمانتاسیون که به لکه معمولی نیز معروف است، نوعی لکه است که تیره‌تر از سایر نواحی پوست به نظر می‌رسد. این لکه‌ها بسیار شایع و معمولاً بی خطر هستند. هیپرپیگمانتاسیون می‌تواند در نتیجه عوامل ژنتیکی، آسیب ناشی از نور خورشید یا به دلیل زخم ایجاد می‌شود. کک و مک نوعی هیپرپیگمانتاسیون است که فرد می‌تواند تمایل به ایجاد آن را به ارث ببرد. آنها لکه‌های کوچک و سطحی هستند که ممکن است قرمز، قهوه‌ای، برنزه یا سیاه باشند و می‌توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند.

لکه‌های خورشیدی یا "لکه‌های پیری" نوع دیگری از هیپرپیگمانتاسیون هستند. این لکه‌های کوچک می‌توانند در مناطقی از پوست ایجاد شوند که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

    لکه‌های ملاسما

ملاسما دسته‌ای از لکه‌های پوستی هستند که در بارداری یا هنگامی که فردی قرص ضد بارداری مصرف می‌کند روی صورت و دیگر نقاط بدن ایجاد شود. تغییرات هورمونی منجر به افزایش ملانین می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد. تولید بیش از حد ملانین می‌تواند پوست را تیره‌تر کند و به همین دلیل لکه‌های ملاسما می‌تواند باعث تیره شدن پوست صورت شوند.

درمان لک صورت

پس از اینکه نوع لکه صورت خود را کشف کردید، باید به دنبال درمان لک صورت خود باشید. در ادامه ما بهترین و مؤثرترین روش‌های درمان لک صورت را به شما معرفی می‌کنیم.



    کرم ضد لک

استفاده از کرم ضد لک، آسان‌ترین روش درمان لک می‌باشد. مکانیسم اثر کرم‌های ضد لک معمولاً به این صورت است که پوست را روشن می‌کنند تا لکه کم رنگ دیده شود، برای اینک کار روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله:

    از بین بردن سلول‌های رنگساز مانند هیدروکینون و آربوتین.
    مانع از رسیدن مواد لازم برای تولید رنگ به سلول‌های رنگ ساز شوند.
    فریب دادن سلول‌های رنگ ساز با این هدف که آنها دیگر دانه‌های رنگی تولید نکنند.
    پخش کردن دانه‌های رنگی تولید شده در سطح پوست و جلوگیری از تجمع دانه‌های رنگی
    جلوگیری از انتقال دانه‌های رنگ تولید شده به سطح پوست.
    تغییر رنگ دانه‌های رنگی تولید شده و پاک کردن آنها از روی پوست.

از بین بردن لک صورت، یک روتین مراقبت از پوست کاملی را می‌طلبد، یعنی تنها خرید کرم ضد لک کافی نیست. برای اینکه در کمترین زمان، بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، بهتر است از سایر محصولات مراقبت از پوست مانند کرم مرطوب کننده، کرم ضد لک، کرم ضد آفتاب، ژل شستشوی صورت و ماسک لایه بردار می‌باشد. محصولات داخل هر پکیج بسته به نوع پوست فرد (چرب، خشک، مختلط و حساس) باهم تفاوت دارند.

    درمان لک صورت با لیزر

اساس کار در لیزر درمانی به این صورت است که با حرارت بالا تمام لکه‌های قهوه‌ای و قرمز ناخواسته صورت از جمله کک و مک، لکه‌های پیری، لکه‌های آفتابی، هیپرپیگمانتاسیون، لکه‌های مادرزادی و آکنه بر روی پوست شما از بین ببرند. پس از لیزر درمانی لکه‌های صورت می‌توانید پوست صاف و یکنواختی داشته باشید.

البته درمان لک صورت با لیزر، عوارض جانبی خود را هم دارد، مثلاً هنگام از بین بردن لکه‌های قرمز، پوست اغلب ۷ تا ۱۰ روز پس از درمان قرمز یا کبود می‌شود و ممکن است چند ساعت مانند آفتاب سوختگی بسوزد. از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای باعث ایجاد سایش پوست می‌شود. توجه داشته باشید که درمان با لیزر، مانع از ایجاد لکه‌های جدید روی صورت نمی‌شود.

    مزوتراپی

مزوتراپی یکی دیگر از روش‌های درمان لکه‌های پوستی است که با استفاده از سورن‌های نازکی، ویتامین‌ها و مواد معدنی، اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی را به درون پوست تزریق می‌کنند. اساس کار مزوتراپی به این صورت است که با تولید کلاژن و الاستین، پوست را تغذیه کند. مزوتراپی یک یاز روش‌های بسیار مؤثر و مطمئن در درمان لک صورت می‌باشد، بنابراین اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفتید، در مرحله آخر به این روش متوسل شوید.

لک صورت